Designdrevet innovasjon
Design thinking
Produktdesign Tjenestedesign Systemdesign
Design omfatter langt mer enn å tegne fine former eller lede workshops der gul-lappene fylles opp med «helt crazy» ideer.
Å jobbe designdrevet betyr å kombinere analytiske metoder med kreativitet og hyppig eksperimentering.
Designmetodikk kan brukes til å løse svært ulike (og komplekse) problemer – både nye produkter, tjenester og prosesser/systemer.
GRUNNPRINSIPPER:
Finn ut om du løser riktig problem før du løser det på riktig måte. Ikke baser hele ideen kun på egen erfaring eller på én bestemt teknologi – men gå ut og observer og intervju mulige kunder slik at du skaffer deg god innsikt i deres reelle behov.
Visualiser! Bruk skisser og enkle prototyper til å kommunisere – både «live» i møter og i presentasjoner. Det sikrer en felles forståelse og setter ofte i gang diskusjoner du ikke ville fått over et tettpakket tekstdokument.
Failing fast forward; Test ut ideer så tidlig som mulig. Involver brukerne kontinuerlig gjennom brukertesting og forbedring. Men vurder nøye hva som må til for å få en gyldig respons. Er konseptet/ideen du viser fram mulig for brukeren å vurdere?
Bryt ut av siloorganisering og jobb tverrfaglig. Mange av dagens innovasjons-prosjekter har en rekke interessenter – alle med sine behov og målsettinger. Det er svært nyttig å utforske slike komplekse problemstillinger fra ulike ståsteder..
KPB tilbyr kurs
tilpasset din bedrift
KPB tilbyr introkurs og dybdekurs tilpasset din bedrift
METODIKK & VERKTØY:
Finn ut om du løser riktig problem før du løser det på riktig måte. Ikke baser hele ideen kun på egen erfaring eller på én bestemt teknologi – men gå ut og observer og intervju mulige kunder slik at du skaffer deg god innsikt i deres reelle behov.
Visualiser! Bruk skisser og enkle prototyper til å kommunisere – både «live» i møter og i presentasjoner. Det sikrer en felles forståelse og setter ofte i gang diskusjoner du ikke ville fått over et tettpakket tekstdokument.
Failing fast forward; Test ut ideer så tidlig som mulig. Involver brukerne kontinuerlig gjennom brukertesting og forbedring. Men vurder nøye hva som må til for å få en gyldig respons. Er konseptet/ideen du viser fram mulig for brukeren å vurdere?
Bryt ut av siloorganisering og jobb tverrfaglig. Mange av dagens innovasjons-prosjekter har en rekke interessenter – alle med sine behov og målsettinger. Det er svært nyttig å utforske slike komplekse problemstillinger fra ulike ståsteder..