Designdrevet innovasjon

Design thinking doing

Design omfatter langt mer enn å tegne fine former eller lede workshops der gul-lappene fylles opp med «helt crazy» ideer.
Å jobbe designdrevet betyr å kombinere analytiske metoder med kreativitet og hyppig eksperimentering. 
Designmetodikk kan brukes til å løse svært ulike (og komplekse) problemer – både nye produkter, tjenester og prosesser/systemer.
Finn ut om du løser riktig problem før du løser det på riktig måte. Ikke baser hele idéen kun på egen erfaring eller på én bestemt teknologi – men gå ut og observer og intervju mulige kunder slik at du skaffer deg god innsikt i deres reelle behov.
GRUNNPRINSIPPER:
Visualiser! Bruk skisser og enkle prototyper til å kommunisere – både «live» i møter og i presentasjoner. Det sikrer en felles forståelse og setter ofte i gang diskusjoner du ikke ville fått over et tettpakket tekstdokument.
Failing fast forward; Test ut idéer så tidlig som mulig. Involver brukerne kontinuerlig gjennom brukertesting og forbedring. Men vurder nøye hva som må til for å få en gyldig respons. Er konseptet/idéen du viser fram mulig for brukeren å vurdere?
Bryt ut av siloorganisering og jobb tverrfaglig. Mange av dagens innovasjons-prosjekter har en rekke interessenter – alle med sine behov og målsettinger. Det er svært nyttig å utforske slike komplekse problemstillinger fra ulike ståsteder..

KPB tilbyr kurs tilpasset din bedrift

Ta kontakt med Bjørn Heggdal hvis du vil finne ut om dette er noe for din bedrift:
bgh@kpb.no / 95 16 97 79

Metoder
& verktøy

Hvordan får du god innsikt om behovene kundene dine har? Hvordan bør du involvere brukere i innovasjonsprosjekter?
Tips om hvordan man
i praksis gjennomfører
gode intervju av brukere/kunder.
Teknikker for idémyldring,
visualisering, prototyping
og testing
Hvordan strukturere og behandle
innsikt og ideer: Brukerreise,
aktør- og systemkart.