Ringvirkninger av Bodø Havn – Verdiskaping og utvikling i regionen

Bodø Havn har i mange år vært et sentralt knutepunkt for transport, næringsliv og reiseliv i Nord-Norge. En fersk ringvirkningsanalyse fra KPB viser at havna er en motor for verdiskaping, arbeidsplasser og samfunnsutvikling i Bodø og omegn.

Havnas rolle i regionen
Med over 12.000 anløp og 324.000 tonn gods håndtert i 2024, er Bodø Havn en av landsdelens viktigste havner. Havna betjener alt fra fiskeri og industri til gods- og passasjertrafikk, og fungerer som et bindeledd mellom ulike transportformer. Dette gir store fordeler for både næringslivet, innbyggere og tilreisende, og bidrar til at Bodø fremstår som et komplett logistikk- og transportknutepunkt.

Økonomiske ringvirkninger og sysselsetting
Analysen fra KPB synliggjør at Bodø Havn har betydelige økonomiske effekter langt utover sin egen virksomhet. Aktiviteten knyttet til havna ga opphav til 1.414 årsverk, og av disse var 687 lokale årsverk i Bodø kommune.

De største sysselsettingseffektene finner vi innen fiskeri og havbruk, med 587 årsverk, tett fulgt av transport og logistikk med 470 årsverk. Reiseliv, cruise og kystruteaktivitet bidro også med over 120 årsverk. I tillegg genererte havnerelatert virksomhet skatteinntekter på 270 millioner kroner nasjonalt, hvorav 30 millioner kroner tilfalt Bodø kommune.

Cruise og reiseliv – vekst og muligheter
Cruisesegmentet har de siste årene vokst betydelig, og i 2024 tok Bodø imot 30 cruiseanløp og 46.500 passasjerer. Denne aktiviteten ga en samlet verdiskaping på 33,4 millioner kroner og rundt 30 årsverk i ringvirkninger. Cruisetrafikken gir positive effekter for lokalt næringsliv, særlig gjennom økt handel, servering og opplevelsesaktiviteter. I tillegg bidrar cruiseanløpene til aktivitet i perioder med færre andre besøkende.

Bærekraft og fremtidige satsinger
Bodø Havn har de siste årene satset strategisk på bærekraft og grønn omstilling. Havna har innført landstrøm til Kystruten og andre fartøy, og har en prismodell som belønner miljøvennlige skip. Samarbeidet med Bodø Energi og Fjuel Bodø om utvikling av Bodø Energihub skal bidra til reduserte utslipp fra fartøy ved kai, med mål om å gjøre Bodø til en nullutslippshavn innen 2050.

I tillegg pågår flere store utviklingsprosjekter, som ny Bodø terminal, oppgradering av Fiskerikaia og satsing på grønn godskorridor. Disse prosjektene støtter opp under nasjonale mål i Nasjonal Transportplan og Bodø kommunes næringsplan, og vil bidra til økt verdiskaping og flere arbeidsplasser lokalt.


Vil du lese mer om ringvirkningene og metodikken bak analysen? Les rapporten her

Eller så kan du ta kontakt med seniorrådgiver Sunniva Greger eller teamleder analyse Carl Erik Nyvold



Les denne og andre ringvirkningsrapporter her

 
Neste
Neste

Møt oss på Arendalsuka